Att dricka måttligt med alkohol

ha%cc%88lla-ro%cc%88dvin-glasAtt dricka måttligt handlar ofta om att dricka mindre. De som vill dricka måttligt tycker ofta att de dricker för mycket och för ofta, eller undrar om de gör det. Men vad är egentligen att dricka måttligt? Det är ett jättesvårt begrepp som kan betyda olika för olika människor.

Vi har tidigare skrivit om att vissa åderbråck kan vara farliga, till och med livshotande i vissa fall. Men nu ska det handla om något annat, som också kan bli livshotande, nämligen hur mycket alkohol man dricker. De flesta säger att de vill dricka måttligt, men finns ingen standard för vad som är måttligt, utan det skiljer sig från person till person.

Hur ska man tänka?

Eftersom alkoholdrickande och vad som är för mycket är ganska individuellt, men man kan tänka på och sträva efter att man ska dricka på ett sätt som inte påverkar sin hälsa, relationer eller skyldigheter i livet. Du ska inte heller dricka på ett sätt som utsätter andra för vara. Tänk också på att ha minst tre alkoholfria dagar per vecka, och att man som man aldrig dricker mer än standardglas, för kvinnor gäller tre standardglas. Man ska inte dricka snabbare än ett glas i timmen som max. För att alkoholen inte ska skada hälsan krävs även att man som kvinna dricker max 9 standardglas per vecka, och som man gäller 12 stycken.

Alkoholproblem

Tänker man inte på att alkoholen inte ska påverka livet och om man dricker mer än vad som rekommenderas, riskerar man också att hamna i ett alkoholberoende. Här är tecken på alkoholberoende, hämtat från Vårdguiden:

”Du känner ett starkt begär efter alkohol. Du dricker mer alkohol och dricker under längre tid än vad du hade tänkt dig. Har misslyckats med att minska drickandet. Du ger drickandet en central roll, ofta på bekostnad av annat som du tycker är viktigt. Du känner att du måste dricka mer alkohol än tidigare för att bli berusad och mår dåligt när du inte får alkohol och får så kallade abstinensbesvär, som exempelvis skakningar, illamående eller sömnsvårigheter.”