Kost och vanor för friskt hjärta och kropp

Kosten är viktigare än man kan tro för hälsan, men också såklart andra vanor såsom träning och att undvika vissa saker. Här skriver vi om vanor som är bra att ha för ett friskt liv och friskare hjärta.

 

Att värna om sin hälsa handlar om att göra det man kan för at må så bra som möjligt i stunden och långsiktigt. Det kan handla om allt från att äta mycket grönsaker, träna mycket, köp vitaepro plus på vitaepro.se och annat som kanske funkar för dig. För, bra att veta är såklart att kost och träning är bra för din hälsa, men vad som är bra för just dig kan vara mycket individuellt.

 

Träning för dig och andra vanor

 

Det handlar inte om att du ska bli någon elitidrottare för att träna hälsosamt för din kropp och för hjärtat. Tvärtom, det handlar om regelbunden träning anpassad efter din egen förmåga. För det viktigaste är att faktiskt röra på sig. I en artikel från MåBra står det att 60 minuter måttlig träning eller 30 minuter hård träning per dag är bra. Enligt en studie det skrivs om där visade på att personer som tränade så löpte 46 procent lägre risk att drabbas av hjärtsvikt. Annat som är bra för dig är att sova minst 7 timmar per natt, att sluta röka eller snusa eller aldrig börja för den delen, dricka måttligt med alkohol, inte stressa, tänka positivt och använda tandtråd. 

 

Nyttiga livsmedel

 

Tänk att allt du stoppar i dig ska vara bra bränsle för ditt liv och för att både skydda och bygga upp din kropp. I en artikel från Mitt Kök tipsas det om bland annat följande livsmedel som nyttiga:

 

Hjärtvänliga livsmedel

 

Andra saker, som sägs vara bra för hjärtat att äta, läs mer, är bland annat följande: